סמטת האמונה ב

DSCF6318

DSCF6329

DSCF6352

DSCF6354

DSCF6361

DSCF6377

DSCF6382

DSCF6392

DSCF6387

DSCF6399

 

סמטת האמונה א:

https://hanist.wordpress.com/2012/12/13/%d7%91%d7%a1%d7%9e%d7%98%d7%aa-%d7%94%d7%90%d7%9e%d7%95%d7%a0%d7%94-%d7%90/

 

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • שוֹעִי  On דצמבר 18, 2012 at 3:34 pm

    חני יקרה, בשבוע שעבר דיברתי במסגד בעכו (של המסדר הסופי הישרוטי שם) על זיקות והקשרים
    בין הספרות המקראית, סורת א-נור בקוראן, ובין חיבורים סופיים, פילוסופיים וקבליים שבאו בעקבותיהם בכל הנוגע לסימול האל באש ובאור. בין היתר סיימתי את הדברים (שלא זה המקום לפרטם) כי נראה לי כי בהדלקת הנירות, חשובה יותר שימת הלב שבהתבוננות לגווני האור, לתנועתיות שבו, מאשר עצם פעולת ההדלקה.
    מראה החנוכיות בשכונה החרדית נדמה לי כסוג של תנועה אנושית לקיים את המצווה המעשית, יותר מאשר לעצור, לתת שהות, ולהתבונן בנירות, שאין רשות להשתמש בהם אלא לראותם בלבד.

  • חני שטרנברג  On דצמבר 19, 2012 at 8:32 am

    שועי יקר,
    מעניין מאוד לקרוא או לשמוע על סימול האל באש או באור, עניין שהיה נהוג, אגב, גם בדתות הפגאניות עוד לפני המונותאיזם. בכלל במונותאיזם שקועות לא מעט אמונות פגאניות. ויש משהו במה שאתה אומר. הרגשתי בו אפילו כשהעליתי את הצילומים. הסט הקודם של הצילומים (סמטת האמונה א) מאוד שימח אותי – אולי כי יש בו יותר התבוננות באור ובני האדם היחידים שמופיעים בו הם הילדים ואפשר לראות את ההתפעלות מהנרות על פניהם. בסט הזה היה עבורי דבר מה כבד יותר ומעציב, ושוב: המתבוננים, אם תשים לב, הם הילדים. באופן טבעי סיור שכזה מעלה הרהורים על צורת החיים הזאת המסתגרת מפני השפעות מבחוץ ומפני הקדמה. על מעמד הנשים. לא ראינו, למשל, צעירות מדליקות בחוץ נרות, רק צעירים – בני ישיבות. בצילום החמישי מלמעלה, כלומר בהדלקת הנרות הזאת, הם גם עשו מעגל ורקדו במין אקסטאזה (הצילומים לא צלחו), אבל השירים ששרו עסקו יותר בניסים שעשה אלוהים – בכוח שלו, שכמו מחזק את האנשים ששרים. וישנו כמובן האלמנט הפוליטי – הכסף שמאפשר את קיום הישיבות ושוב אי ההשתלבות במרקם החברתי והבדלנות. ויחד עם כל זאת יכולתי להבין למה צורת החיים הזאת מחזיקה מעמד גם במאה העשרים ואחת, מה הטוב שמוצאים בה אנשים.

  • שוֹעִי  On דצמבר 21, 2012 at 2:22 am

    חני יקרה,
    דווקא נשים מחויבות הלכתית בהדלקת הנר בדיוק כמו הגברים. אם הן לא נראו בחוץ, הרי שהדברים הללו נוגעים בנומוס אולטרא-אורתודוכסי ובקנאות דתית שאין לה כל קשר עם ההלכה, גם ההלכה המחמירה ביותר לא תבטל את מצוות הדלקת הנר החלה על הנשים.
    לגבי הטוב שמוצאים בצורת החיים הזאת. אני חושב שבאורח החיים החרדי יש הרבה מאוד היגיון פנימי. היגיון של השתייכות לחברה ולעדה, שבה היחיד חש צורך לבטל את עצמו מפני הנהגת התנועה (או הציבור או המחנה) שהוראתן מבטאת לדידו את הטוב העליון (הרצון האלהי). באותה מידה ממש, אנשים יכולים היו למעט את רוחם ולכתוב שירי הלל למנהיגי הקומוניזם (המפלגה ביטאה את הצדק העליון, את האמת שאין בלתה, ועל כן איש לא חלק, כי על הפרט להקריב את עצמו למען המפלגה או מנהיגיה); ובאותה מידה אנו-ברובנו מצדיקים את הציונות (האידיאל הציוני של יציאה מן הגלות, של הקמת חברה-מדינית-פוליטית-אזרחית בארץ ישראל), ושולחים את ילדינו לצבא (מסכנים את חייהם) מפני שאנו מאמינים באידיאל של חיים יהודיים מדיניים חופשיים (יחסית) במרחב הזה. מן הבחינה הזאת, האידיאל העליון של החברה החרדית היא התורה, העיסוק בתורה, והמשמעת הציבורית להוראת ראשי העדה. זה לא נראה לי פחות הגיוני או פחות נאור מעמדתם של ציבורים ישראלים גדולים הרואים בציונות, בעיסוק בציונות (התיישבות, הקמת יישובים חדשים בנגב ובגליל, קליטת עליה, קידום ופיתוח של יישובים ברחבי הארץ וכיו"ב), ובמשמעת הציבורית להוראות החוק– עיקר גדול.
    ובכל זאת ודאי כי כמה מהנומוסים החברתיים המקובלים בחלקים נרחבים של החברה החרדית (אני יודע מקרוב, התגוררתי לפני כ-15 שנה, שנה שלמה בשכונה חרדית, והייתי שם הבלתי-חרדי היחיד, וכאשר הנפתי דגל ישראל על דש החלון ביום העצמאות, באמת דגלון קטן, זכיתי לקבל איומים טלפוניים על חיי).

  • שוֹעִי  On דצמבר 21, 2012 at 2:23 am

    …אינם מתקבלים על דעתי (שכחתי לכתוב את סיום המשפט בתגובה הקודמת).

  • חני שטרנברג  On דצמבר 22, 2012 at 6:01 pm

    שועי יקר,
    אכן, החברה החרדית נותנת מענה לצרכים אנושיים בסיסיים, אבל קשה להתעלם מחוסר הפתיחות וקבלת האחר המאפיינת אותה או לפחות ציבורים גדולים ממנה. גם ה"אחר" שבתוכה.
    יחד עם זאת אני מאמינה שבתוך תוכם אנשים – חרדים וחילונים כאחת – מבינים שבסופו של דבר מדובר גם פה וגם שם בבני אדם. שבוע טוב:)

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: