באיזו זכות הם בכלל מתלוננים?

 

לבני הדור השני אין אל מי לבוא בטענות. אל מי הם יכולים לבוא בטענות על הסבל שסבלו כבני הדור הראשון? לבני הדור הראשון? והרי הם סבלו הרבה יותר. אל הגרמנים שעינו את הוריהם? הרי אותם הם בכלל לא מכירים, והיום יש כבר, כך אומרים, גרמנים חדשים שונים לגמרי מהישנים. אל ההונגרים או הפולנים? הרי גם אותם אינם מכירים וגם הם סבלו מהגרמנים וגם הם כבר חדשים. משום מה רק הם, בני הדור השני, מתעקשים להישאר ישנים. אל מדינת ישראל? הרי היא הצילה את הוריהם גם אם זלזלה בהם, אבל מהו זלזול לעומת הצלת נפשות? והרי היא גם מדינתם שלהם, וחוצמזה, ברובם הגדול, הם כבר אנשים מבוגרים, שתודה לאל, לא חסר להם כלום – משפחות, בתים, מכוניות – ויש להם גם ילדים לגדל, וכדאי מאוד שהם יגדלו אותם באווירה חיובית, ולא תוך כדי התלוננויות משונות נגד פשעים עתיקים נטולי פושעים. באיזו זכות הם בכלל מתלוננים? ונגד מי? אז הם סבלו כילדים… נו באמת, ביג דיל… ומי לא סבל כילד? בגלל זה מתבכיינים? ודרך אגב, מרמור גם לא מיטיב עם עור הפנים. בקיצור: אם יש להם טענות שיפנו אותן אל עצמם, שיחפשו בתוכם איפה הם שגו או טעו, למה עדיין לא סלחו, או שלחילופין ישתקו, ידפדפו, ובכל מקרה יפסיקו כבר להביט אחורה, ויפנו את המבט קדימה, אל העתיד, שיחיו את ההווה, שיתנתקו, שישכחו, איך אומרים? מה שהיה היה, וכו'

 

 

הערת הבהרה: הקטע נכתב מנקודת מבט אירונית, ואני לא מסכימה עם אף אחד מהדברים שכתבתי. 

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • איל ב.  On מאי 5, 2008 at 9:26 pm

    קצת לא ברור לאן במדוייק את מפנה את ביקורתך, אבל תרשי לי להגיד לך שהעובדה ש"בני הדור הראשון" סבלו יותר או שמישהו סבל יותר, אינה מבטלת את הסבל של מי ש'סבל פחות'. איך אפשר בכלל למדוד דברים כאלה? האם את יכולה למדוד סבל נפשי שהוקרן מן ההורים אל הבנים שלהם? את השפעת הטראומה בכל מיני תחומים של החיים?
    אני בתור דור שני של נפגעי נאציזם בוודאי לא באתי בטענות אל אבי המנוח, אבל בהחלט סבורני שיש מצב בו שני הדורות של ניצולי השואה יכולים לטעון טענות מסויימות כלפי המדינה על יחס אטום שה"משפחות, בתים, מכוניות – ויש להם גם ילדים לגדל" שלך נולד כנראה מראש דומה לראש שבו התייחסה אליהם בעיתות שונות החברה והמדינה.. דברים אינם נמדדים רק ב'בתים, מכוניות וילדים' ואני לא בטוח שלכל בני הדור השני (!) של ניצולי השואה יש את כל הדברים האלו. יש משהו מארי-אנטואנטי בגישה שלך ועוד דבר: אם בניצולי השואה מן הדור הראשון ובבעיותיהם המדינה בסופו של דבר הכירה, גם אם לא בקלות כל כך, הרי 'דור שני' שהפגיעה שלו היא אולי יותר נפשית-חברתית מאשר חומרית, הוא עניין שלא מספיק מוכר עדיין ועובדה שדברים כמו שאת כתבת נכתבים בכלל.

  • חני  On מאי 5, 2008 at 9:42 pm

    כנראה הכוונה שלי באמת לא די ברורה. אני, כמובן, לגמרי מסכימה אתך. ניסיתי לתאר כאן באופן אירוני את מצבם האבסורדי של בני הדור השני שעדיין סובלים, אבל אין להם כתובת שאליה הם יכולים לבוא בטענות מהסיבות שהזכרתי.גם אני לא מסכימה עם הסיבות.הטענה שלי היא בדיוק הטענה שלך, שהסבל קיים ולא די מודעים לו.

  • ענת פרי  On מאי 5, 2008 at 9:45 pm

    חני כתבה באירוניה.

    אבל בהתחשב בכמה אתרים מסביב, לא פלא שטעית.

    לא כולם ברשימות מכחישי שואה.

  • חני  On מאי 5, 2008 at 9:52 pm

    והוספתי גם הערת הבהרה.

  • איל ב.  On מאי 6, 2008 at 12:26 am

    אבל טוב שהוספת את הערת ההבהרה, ואללה, יש לך כשרון שכנוע …

  • איל ב.  On מאי 6, 2008 at 12:27 am

    אבל טוב שהוספת את הערת ההבהרה, ואללה, יש לך כשרון שכנוע …

  • דפנה לוי  On מאי 6, 2008 at 7:46 am

    חני יקרה,
    צודה שהרמת את הנושא להנחתה, רק יש לי הרגשה שכמו תמיד … השמש זורחת והשוחט שוחט

  • חני  On מאי 6, 2008 at 8:12 am

    אייל, אין לך בכלל במה להתבייש. התגובה שלך רק מעידה עד כמה הטענות שהעליתי נשמעות הגיוניות, ודרך אגב את כולן שמעתי או קראתי מאדם זה או אחר, ומי שטוען אותן צריך להתבייש.

    ודפנה, כן,כן,הבעייה הידועה…ולמרות זאת צריך לדבר ולתמוך, בעיקר עכשיו כשמתארגנת תביעה של בני הדור השני. אני אמנם לא מהתובעים אבל אני תומכת בכל מי שסבל להשמיע את קולו ולתבוע את הפיצוי שבעיניו מגיע לו, ונראה לי שהתמיכה הזאת חשובה מאוד.

  • טלי  On מאי 6, 2008 at 12:09 pm

    תמיד.

    ועל כך, כנראה, כולנו (את ומגיבייך כאן) מסכימים.

    סבל של אחד לא מבטל סבל של אחר, היותך קורבן לא נותן לך זכות להפוך מישהו אחר לקורבן- וזה תקף, בעיניי, בכל ההקשרים.

    את מי הם רוצים לתבוע?
    לפי מה שאני מבינה, עיקר הסבל הוא סבל רגשי שנובע מגדילה בצל טראומה, ברמה הכי פרטית וביתית. או שאני מפספסת כאן משהו…

  • חני  On מאי 6, 2008 at 12:54 pm

    שהטראומה הזאת היא לגמרי לא פרטית וביתית, ועצוב מאוד שמישהו בכלל חושב ככה.

  • טלי  On מאי 6, 2008 at 2:45 pm

    אבל הביטויים שלה כן פרטיים וביתיים.
    לכן שאלתי- את מי בדיוק אפשר לתבוע, מבחינה משפטית כמו שציינת פה.

  • חני  On מאי 6, 2008 at 3:45 pm

    מתארגנת תביעה של בני הדור השני בגין הנזקים הנפשיים שנגרמו להם, אבל אני לא מעורה בפרטים המשפטיים. אני התייחסתי כאן להיבט המוסרי – לא ייתכן שאנשים נפגעו בשל פשעים של מדינה אחרת, ושתהייה התנערות מאחריות.כל המדינות שלקחו חלק בגרימת הנזקים קיימות ומתפקדות ועליהן לקחת אחריות על העבר שלהן, שכן הוא עדיין פוגע באנשים שחיים כיום.

להשאיר תגובה

