בעקבות סילבייה פלאת'

 

שיר שכתבתי לפני כארבע שנים ונראה לי מתאים לפרסום בעונה הזאת. 

 

שוב אנחנו רחוקים.
שוב מפרידים בינינו מדבריות.

אלא שהפעם אני מתכופפת וחופנת את החול בידי,
תוהה על צבעו, ריחו, טעמו.

אתמול קראתי עד שעה מאוחרת
בשיריה המאוחרים של סילבייה פלאת'

ועכשיו גם אני מקפידה כמוה
על מבנה של שתי שורות.

רק למות אינני רוצה כמוה,
יהודייה שכמותי, מתעקשת להמשיך לחיות:

לחפור באר בתוך סלע,
לרעות צאן שבע שנים ועוד שבע.

האין זה, בעצם, גם
מה שסילבייה ביקשה לעשות?

הרי מילות הסיום שלה היו:
"הדבורים עפות. הן טועמות את האביב".

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אריק גלסנר  On אפריל 16, 2008 at 11:25 pm

    (:

  • רויה  On אפריל 17, 2008 at 2:41 am

    מה יש לחפש בסילביה פלאת'? הרי רואים לאן מובילה הדרך שלה. כל השירים שלה רצופי : עצרו אותי או שאני יורה.

    מתה צעירה מדי. אבל אולי זו הבשורה האמיתית שלה. ולאו דווקא השירה

  • לו  On אפריל 17, 2008 at 5:32 am

    רויה,
    ועוד כל כך, כל כך הרבה מעבר…
    מאחורי המילים מסתתר עומק, עולם
    שאין אפשרות לתאר בצורה מילולית

  • חני  On אפריל 17, 2008 at 2:19 pm

    ורויה, אני הייתי שואלת אחרת: מה אפשר למצוא בסילבייה פלאת'? וזאת שאלה גדולה. לטעמי היא משוררת מצויינת, אם כי אני לא בהכרח מסכימה עם עולם התוכן שלה.
    ולו, אני חושבת שהגדולה של פלאת' נובעת מכך שהיא דווקא כן הצליחה לתאר בצורה מילולית את עולמה.
    וחג שמח לשלושתכם ולכל הקוראים, למרות שהשיר הנ"ל ונושאו לא הכי משמחים. אין מה לעשות, לא פשוט ללכת במדבר…

  • טלי  On אפריל 19, 2008 at 2:00 pm

    שיר יפיפה!

    אבל לצערי "יהודים" דוקא מתעקשים למות (ולהרוג…) הרבה יותר מאשר לחיות…

    מזעזע אבל ההתעקשות על החיים לא עושה לי אסוציאציה של תכונה יהודית בכלל…

  • חני  On אפריל 20, 2008 at 12:59 pm

    ובכל זאת מדובר בעם עתיק ששרד עד היום, בזמן שעמים רבים כל כך נכחדו.
    וגם סילבייה פלאת' בעצמה כתבה על עצמה באחד משיריה: "אני יהודי" מתוך הזדהות עם הסבל של העם היהודי במלחמת העולם השנייה.

כתיבת תגובה

